Prima Donna fan dag!

Op 22 november was het zover! We gingen met een aantal klanten van Nicky’s lingerie een kijkje nemen in de fabriek van Prima Donna. Ik wist niet zo goed wat ik er van kon verwachten. Maar ben uiteindelijk zeer positief verrast!

Kijk je mee?

Ik had totaal niet verwacht dat er zoveel interessants over een bh verteld kon worden. Zelf heb ik ook nooit echt nagedacht over hoe zoiets tot stand komt maar er schuilt veel informatie achter een bh!

Het was wel vroeg. Om 06:30 zat ik al in de bus naar Eindhoven en vanaf daar vertrok een bus vol klanten van Nicky’s lingerie naar Schellebelle. Over Nicky’s lingerie heb ik eerder een artikel geschreven, klik hier om deze terug te lezen.
Ik had stiekem al medelijden met de buschauffeur die meer dan 20 vrouwen naar België moest brengen. Maar ook dat bleek een klant van Nicky’s lingerie te zijn! Dat vond ik wel grappig. In de bus was het echt een kippen hok en het leek net of iedereen elkaar al kende.

Toen we in Schellebelle aan kwamen werden we ontvangen met koffie en thee. We kregen daar de geschiedenis van van de Velde te horen. Dat is het bedrijf dat Prima Donna, Prima Donna Twist, Marie Jo, Marie Jo L´Aventure en Andres Sarda maakt. Het is dus een uitgebreide fabriek. Er word voor verschillende merken lingerie gemaakt. De presentatie werd gegeven door een man. En daar stond iedereen wel even van te kijken. Schijnbaar werken er best veel mannen in dit bedrijf. Ze hebben verschillende taken. Het is wel leuk om te zien dat er geen onderscheid tussen gemaakt word.

Van de Velde heeft meerdere fabrieken. In België worden de ´bouw pakketten` voor de bh´s en ondergoed gemaakt. Deze worden naar de fabriek in Tunesië en China gestuurd. Daar worden de bh´s in elkaar gezet. Wanneer ze klaar zijn komen ze weer terug in België. Van de Velde heeft een keurmerk wat elk jaar opnieuw gecontroleerd word. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat ze geen kinderarbeid hebben, voor goede werk omgeving zorgen, een leefbaar loon geven, geen discriminatie tolereren enzovoorts. Erg goed dus dat ze hiervoor gekeurd zijn en hiervoor ook elk jaar een controle voor krijgen. Zo weet je zeker dat het goed zit.

De bouw pakketten maken is een heel secuur werkje. Overal word aan gedacht en alles word gecontroleerd. Zo word de stof eerst gecontroleerd op fouten. Op plaatsen waar een foutje zit word een stikkertje geplakt zodat dit gedeelte niet gebruikt word. Wanneer er gebruik word gemaakt van een patroontje (bijvoorbeeld kant aan de boven kant of naast de cup) word ervoor gezorgd dat het precies in spiegelbeeld is. Voor de overige stukjes stof word een apparaat gebruikt die uitrekent hoe er zoveel mogelijk onderdelen uit de stof gehaald kan worden. Zo word er zo min mogelijk stof weg gegooid. De stukjes stof worden gesorteerd per maat en onderdeel. Ze worden dan gebundeld tot pakketjes.

De voorraad stof die ze hebben is echt ziek! Sorry maar ik heb echt even met open mond staan staren! Ik had hier wel een foto van gemaakt maar hoorde daarna dat dat eigenlijk niet mocht ivm geheimhouding. Daarom plaats  ik deze ook niet. Maar er stonden rekken van zo’n 20 meter breed tot het plafond (en dat plafond is 2 verdiepingen hoog) vol met rollen stof. Alle kleuren van de regenboog. Ik dacht eigenlijk dat dit een voorraad was voor een aantal jaar. Maar het bleek zo te zijn dat de stof die hier lag nooit langer licht dan een jaar.

Wat me ook verbaasde is de tijd dat ze bezig zijn met nieuwe bh’s ontwikkelen. Dit duurt 20 maanden! Dit is het proces van het concept bedenken, contact met verkoop punten, testen van het product en produceren. Het testen is heel erg belangrijk. Voor ze de bouw pakketten maken en versturen naar de andere fabrieken worden er in België een aantal proef modellen gemaakt. Deze worden dan door de vrouwen die in het bedrijf werken getest, gewassen en gedragen. Ze noteren de dingen die veranderd moeten worden en zo word de bh verbeterd voor er een grote oplage van gemaakt word. Nadat de bh’s gemaakt zijn en weer terug gekomen zijn in België word deze gecontroleerd. Er word gekeken of alle naden wel goed zijn en de juiste maat op het kaartje staat. Zo word een miskoop voorkomen. Het aantal bh’s wat niet goed zou zijn (en dan gaat het vaak om een klein stukje) is echt weinig! Maar 0,5% tot 1%.

Toen de rondleiding afgelopen was kregen we nog een goodybag van van de Velden. Hierin zat een handdoekje van Marie Jo en foldertjes van de nieuwe collectie. Hierin had ik eigenlijk niet moeten kijken want wat staan er weer leuke dingen bij!! Ik ben weer helemaal verliefd op een bh! Van Nicky’s lingerie kregen we ook nog een klein cadeautje. Ik kreeg een strandtas met bijpassende slippers van triumph. Laat de zomer maar komen!! ;)

Het was dus een super leuke en bijzondere dag! Ik vind het echt speciaal dat er zo’n originele winactie georganiseerd word! Daarom wil ik Nicole ook heel erg bedanken! Het was echt de moeite waard (voor mij was het in totaal namelijk zo’n 7-8 uur reizen) ik zou het zo weer doen als ik de kans had!

Liefs, Myrthe

Geef een reactie

