Carnavals kostuum! DIY!

264656915571793564_EjIrC3lM_cJa ja! Het is weer bijna zover! Carnaval komt er weer aan! En omdat ik in Brabant woon ‘moet’ ik natuurlijk wel mee doen! Degene die mij op Instagram volgen hadden het al gezien: Ik ga zelf iets maken! Daardoor heb je iets orgineels en iets wat ook lekker zit!

Kijk je mee?

Dit jaar heb ik besloten om pauw te worden. Ik vond deze afbeelding op internet en vond het eigenlijk wel leuk (en gemakkelijk)! Ik heb hier en daar wel wat aanpassingen gedaan. Ik heb bijvoorbeeld de pauwenveren anders gedaan. Ik kan niet goed met een naaimachine omgaan dus het leek me daarom slim om gewoon veren erop te maken!

Hiervoor heb je niet veel nodig: een elastiek die om je lichaam heen past (zorg dat deze niet afzakt maar ook niet knelt!) tule in verschillende kleuren (ik heb verschillende tinten blauw, groen en paars) en natuurlijk pauwenveren!

band afmeten

Als eerst meet je de band af om je lichaam. Het is belangrijk dat hij niet te los of te strak zit! Speld het af met een speldje zodat je zeker de juiste afmeting hebt.

band genaaid

Vervolgens maak je de twee stukken aan elkaar vast. Je kunt dit onder een naaimachine doen of gewoon met de hand. Je kunt het evt. ook plakken.

band tule 1

Vervolgens span je de band ergens tussen. Ik heb hem tussen twee uitsteeksels van een stoel gedaan. De tule knip je in strokjes van ongeveer 10-15 cm. Ik heb ervoor gekozen om het met verschillende breedtes en lengtes te doen zodat het een wat speelser effect geeft. Dan knoop je de tule er stuk voor stuk om heen. Zo ziet het er dus uit bij een stukje tule.

band tule 2

Hier heb ik vijf stukjes tule erom heen gedaan. Hier zie je ook de kleuren die ik heb gekocht. Ik vind het juist leuk dat er verschillende kleuren in zitten omdat het dan wat speelser is.

rokje tule

En zo ziet het rokje eruit! Ik vind het een heel leuk rokje geworden! Maar hij is natuurlijk nog niet klaar.. Er moeten nog pauwenveren bij zodat het echt herkenbaar is.

pauwveer naald

De pauwenveren erop maken is een lastig werkje. Hier gaat echt heel veel tijd in zitten! Als eerst steek je de naald door de veer heen. Doe dit ergens halverwege de veer. Vervolgens maak je hem op de tule.

pauwveer naald rokje

Als je de naald door de tule hebt gehaald haal je hem weer omhoog. Vervolgens haal je de draad elke keer over de veer heen (dus niet elke keer door de veer heen! Dan gaat hij splijten!) Als je ongeveer 1,5 cm om de veer en de tule heen hebt gedraaid steek je de naald weer door de veer heen en maak je een knoopje aan de onderkant.

rokje tule pauwveren

Zo zien de pauwenveren er uiteindelijk uit! Ik vind het wel een leuk effect. Ik ga er nog meer aan maken maar kon niet wachten om de DIY alvast online te zetten. Daarom zitten er nog niet zoveel veertjes aan op deze foto!

pauw acc

En natuurlijk horen er ook leuke accessoires bij! Ik heb een ketting en oorbellen in de vorm van een pauw gekocht. En een hoop rhinestones (deze zijn natuurlijk wat groter dan voor op je nagels). Hiermee ga ik een ooglook maken! De steentjes plak ik dan rond mijn ogen. Deze spullen heb ik via eBay gekocht. Wil je zelf ook iets via eBay kopen lees dan eerst mijn tips hiervoor *klik hier*. Ik heb nog oorbellen met pauwenveren besteld dus ik hoop dat die op tijd binnen zijn!

Voor nog een leuke carnavals outfit moet je zeker even op de blog van mijn nicht kijken! Zij gaat als The Black Swan! *klik hier* Hier staat ook een duidelijke uitleg over hoe je het rokje kunt maken!

En als je nou geen pauw of black swan wilt zijn kun je natuurlijk ook gewoon voor andere kleuren kiezen! Het leuke van dingen zelf maken is dat je ze helemaal zoals jij wilt kunt maken! Je kunt bijvoorbeeld een roze tutu maken en als ballerina gaan! Wees creatief en maak er iets leuks van!

Vier jij carnaval? En hoe ga jij verkleed?

Liefs, Myrthe.

Bron afbeelding voorbeeld.

5 gedachtes over “Carnavals kostuum! DIY!

  1. heey,
    heeel leuk!
    ik heb gewoon een pak bij de action gekocht en spuit mijn haar paars!! best faal!!
    maar leuk dat je het zelf maakt!! en het ook laat zien!!

    xxx vanuit hanzehat

Geef een reactie

