Zelf pizza maken!

Ik vind pizza erg lekker en ik vind het gezellig om samen met mijn broertje te koken. Daarom leek me het leuk om weer een keer pizza te maken!

Kijken jullie mee hoe ik dit gedaan heb?

Vroeger maakte ik samen met mijn vader vaak pizza maar tegenwoordig heeft hij daar niet zo vaak zin in. Daarom heb ik deze keer samen met mijn broertje pizza gemaakt!

Zelf pizza maken is veel lekkerder dan de kant en klare pizza’s van de super markt. Je kunt zelf kiezen wat je erop wil doen en hoeveel.

Wat heb je nodig?

Ja dat kun je dus zelf kiezen!

De spullen die je echt nodig hebt zijn: pizza bodem, tomaten saus, olijf olie, een oven en een of meerdere bakplaten.

Daarnaast kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld: kaas, ham, ananas, salami, champignon, olijven enzovoorts erop te doen. Dit is hele maal jou keus, daardoor kun je hem precies zo maken zoals je zelf lekker vind.

Thuis vind iedereen pizza Hawaï wel lekker dus hebben we niet veel ingrediënten nodig.

De tomaten saus ziet er op deze foto misschien een beetje vies uit maar het is slim om deze uit te laten lekken. Omdat er veel vocht in zit trekt dit in de oven in de bodem. Dit kun je dus voorkomen om het met wat keuken papier en een vergiet uit te laten lekken.

Waar begin je mee?

Als je zelf pizza gaat maken begin je natuurlijk met de bodem. Bij verschillende supermarkten heb je kant en klare bodem, maar wij vinden hem altijd lekkerder als we hem zelf gemaakt hebben.

Wij hebben altijd van Koopmans Pizza bodem Italiaans. Maar ik denk dat het niet veel uit maakt van welk merk je deze hebt. Het enige wat je toe moet voegen bij deze mix is water en olijf olie! Dat is dus erg gemakkelijk. Daarna mixen en de bodem is klaar. Met een pak kun je een gemiddelde bakplaat wel vol krijgen. Deze leg je op de bodem neer (nadat deze ingevet is met olijf olie) en duwt hem vervolgens uit. Net zolang tot de hele bakplaat vol is.

Wij hebben zelf altijd ronde pizza vormen met een pak kun je dan twee pizza’s maken.

Tomatensaus en ander beleg.

Als je klaar bent met de bodem kan de tomatensaus erop. De pizza links op de foto is van mijn broertje, hij vind het lekker om veel tomatensaus erop te doen.

Deze pizza is van mij, zoals je ziet vind ik het lekkerder om er wat minder saus op te doen. En omdat je ze zelf maakt is dit gelukkig mogelijk ;). De andere pizza is al klaar, hierop zit ham, ananas en kaas, een ‘gewone’ pizza Hawaï dus maar dan net iets lekkerder.

Voor de ham kun je natuurlijk kiezen om plakjes ham in stukjes te ‘scheuren’. Wij kiezen er altijd voor om een blok ham in stukjes te snijden. Omdat bijna iedereen ham op zijn pizza doet gaat deze meestal wel op.

Zo zien de pizza’s eruit voordat ze in de oven gaan.

De pizza’s moeten ongeveer 25 minuten op 200 °C in de oven staan. Het is slim om de oven voor te verwarmen. Wij zetten hem meestal aan als we beginnen met de pizza’s klaar te maken.

Wanneer de pizza’s klaar zijn kun je ze nog even laten afkoelen zodat je je tong niet verbrand en daarna is het smullen maar!

Maken jullie zelf ook wel eens pizza?

Een gedachte over “Zelf pizza maken!

Geef een reactie

